وام مسکن

اگر به دنبال تعمیر یا تکمیل خانه و ملک خود (با وام) هستید، مقاله‌ی «وام تعمیر مسکن» را بخوانید. همچنین جانبازان گرامی که به دنبال وام جانبازی برای خرید مسکن هستند، میتوانند مقاله «خرید وام جانبازی و شرایط آن» را مطالعه کنند. همچنین به زوجین عزیزی که به تازگی ازدواج کرده اند و به دنبال دریافت وام ازدواج هستند، خواندن مقاله «شرایط دریافت وام ازدواج» را پیشنهاد میکنیم. در این مقاله در مورد وام خرید مسکن که توسط چندین بانک مختلف و با شرایط و سقف تسهیلات متفاوت ارائه شده است، صحبت خواهیم کرد. در ادامه سرفصل مباحث این مقاله را آورده ایم:

وام مسکن و شرایط دریافت آن

هدف از این مقاله پرداختن به شرایط گرفتن وام مسکن برای افرادی است که قصد خرید خانه مسکونی دارند. بانک مسکن برای زوجین یا خانواده‌هایی که می‌خواهند برای اولین بار طعم صاحب‌خانه بودن را بچشند، با در نظر گرفتن شرایط گرفتن وام مسکن، وامی با عنوان وام مسکن خانه اولی ها و وام مسکن زوجین اتخاذ کرده است.

با دانستن شرایط گرفتن وام مسکن از بانک مسکن، شرایط گرفتن وام مسکن بدون سپرده و وام با خرید سند خانه، طی پروسه‎ای آسان، میتوانید خانه دار شوید! همراه ما باشید تا با آگاهی و اطلاعات کامل از شرایط گرفتن وام مسکن، اقدام به گرفتن وام نمایید و سرپناهی امن و شخصی به همت بانک مسکن فراهم نمایید.

وام مسکن بانک مسکن

بانک مسکن به عنوان اصلی‌ترین بانک در زمینه وام مسکن شناخته شده است و طرح‌های مختلفی برای وام مسکن دارد. اگر به دنبال گرفتن وام مسکن از بانک مسکن هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت بانک مسکن، از میزان سود سپرده ها و اقساط این تسهیلات مطلع شوید. در ادامه به شرح، بررسی و تحلیل وام های بانک مسکن می‌پردازیم.

انواع وام مسکن بانک مسکن

امروزه دیگر با تسهیلات ارزشمندی که بانک مسکن در اختیار افراد قرار می‌دهد، امکان خرید خانه محال نیست. اگر با کمی پس انداز عاقلانه و یاری بانک مسکن، شرایط گرفتن وام مسکن را بررسی کنید در آینده‌ای نه چندان دور صاحب خانه خواهید شد. نکته مهم در مورد وام مسکن، شناخت انواع وام های سیستم بانک مسکن است که امتیازات ویژه‌ای هم برای زوج های جوان و هم برای افرادی که مجرد و تک نفره هستند، دارد. در زیر انواع وام مسکن بانک مسکن را آورده‌ایم، البته دقت شود که میزان این وام که در زیر آمده است، سقف وام بانک مسکن برای ساکنین شهر تهران بوده البته این میزان در شهرهای مختلف متفاوت است و در همین مقاله به بررسی آن‌ها نیز می‌پردازیم. انواع وام مسکن بانک مسکن عبارتند از:

وام بانک مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن جوانان (وام 250 میلیون تومانی)

وام بانک مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم (وام 160 میلیون تومانی ویژه زوجین)

وام بانک مسکن از محل اوراق (وام 100 میلیون تومانی ویژه زوجین)

وام بانک مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم (80 میلیون تومانی)

وام بانک مسکن از محل اوراق ممتاز (60 میلیون تومان)

وام بانک مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن (20 میلیون تومان)

وام بانک مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن (12 میلیون تومان)

وام مسکن جوانان (وام 250 میلیون تومانی)

طبق گفته‌ی بانک مسکن، حساب پس انداز مسکن جوانان ماهیتا یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت بوده، که دارنده حساب قادر می‌باشد با رعایت برنامه سپرده گذاری ارائه شده توسط بانک، در بلندمدت با شرایط خاص استثنائی از مزایا و تسهیلات ویژه حساب مذکور برخوردار گردد.

شرایط وام مسکن جوانان

سقف تسهیلات در وام مسکن جوانان در تهران 250 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ (​کرج، مشهد، تبریز ، اصفهان ، کرمانشاه،اهواز، قم و شیراز) 210 میلیون تومان و در سایر شهرها 184 میلیون تومان می‌باشد. نرخ سود فروش اقساطی در این وام 9 درصد بوده، و مدت بازپرداخت آن 20 سال است. معمولا مدت انتظار برای دریافت این وام بین 5 تا 15 سال است.

برای افرادی که در سال 1398 حساب جدیدی افتتاح می‌کنند، حداقل مبالغ واریزی ماهیانه در هر سال به شرح زیر است:

شرایط فرد برای دریافت وام مسکن جوانان

برای دریافت وام مسکن جوانان، لازم است حداقل سن 18 سال باشد و فرد در بانک مسکن، حساب «پس انداز مسکن جوانان» خود را افتتاح کند. پس از افتتاح حساب، فرد می‌تواند سپرده گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهیانه (به صورت یک‌جا در ابتدای دوره، یا به دفعات) آغاز کند. در صورتی که تمایل به دریافت این وام دارید، می‌توانید با این لینک از شرایط کامل دریافت این وام مطلع شوید.

شرایط ملکی که با وام مسکن جوانان می‌توان آن را خرید

در وام مسکن جوانان، سقف تسهیلات به ملک‌هایی تعلق می‌گیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آن‌ها بیش از 25 سال نگذشته باشد. در صورتی که بیشتر از 25 سال (و حداکثر 30 سال) از تاریخ صدور اولین جواز یک ساختمان گذشته باشد، سقف تسهيلات قابل پرداخت از محل حساب پس‌انداز مسكن جوانان در شهر تهران، در شهرهای بزرگ، و ساير مناطق، به ترتيب 45، 40 و 35 ميليون تومان و در تسهيلات زوجين به ترتيب 80، 70 و 50 ميليون تومان خواهد بود.

وام مسکن زوجین (وام 160 میلیون تومانی)

یکی از تسهیلاتی که بانک مسکن به زوجین ارائه می‌دهد، «وام مسکن زوجین» است. جالب است بدانید طبق تصویب شورای پول و اعتبار در سال 98 سقف شرایط وام مسکن افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. در مقاله «وام مسکن زوجین» به طور کامل این موضوع را پوشش داده ایم. در ادامه به بررسی وام مسکن زوجین، انواع آن و شرایط هر کدام می‌پردازیم.

شرایط ملکی که با وام مسکن زوجین می‌توان آن را خرید

برای دریافت این وام، ملک مورد نظر باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه 2800 و تایید استحکام بنا مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته و از تاریخ صدور پروانه ساختمانی (جواز ساخت) آن بیش از 25 سال نگذشته باشد.

 

شرایط وام مسکن یکم برای زوجین (نحوه گرفتن وام ۱۲۰ میلیونی مسکن)

سقف تسهیلات در وام مسکن زوجین در شهر تهران 160 میلیون تومان (80 میلیون تومان برای هر یک از زوجین)، در شهرهای بزرگ (​کرج، مشهد، تبریز ، اصفهان ، کرمانشاه،اهواز، قم و شیراز) 120 میلیون تومان (60 میلیون تومان برای هر یک از زوجین) و در سایر شهرها مبلغ 80 میلیون تومان (40 میلیون تومان برای هر یک از زوجین) خواهد بود. نرخ سود فروش اقساطی در این وام 8 درصد بوده و مدت بازپرداخت آن 12 سال می‌باشد.

نکته مهم در شرایط گرفتن وام مسکن از نوع صندوق پس انداز یکم یا خانه اولی ها، تفاوتی است که مقدار نرخ سود با تسهیلات اوراق دارد. کاهش نرخ سود در سالیان اخیر بسیار به صرفه و حدود 9 درصد بوده است و شرایط گرفتن وام برای متقاضیان را راحت تر از قبل کرده است.

شرایط وام مسکن زوجین با اوراق ممتاز

برخلاف وام مسکن زوجین برای خانه اولی ها که تسهیلات آن از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم ویژه زوجین پرداخت می‌شد، در «وام زوجین با اوراق ممتاز»، تسهیلات از محل اوراق ممتاز، برای زوجین و به منظور خرید واحد مسکونی به متاهلین واجد شرایط، پرداخت می‌گردد. در این وام، نرخ سود فروش اقساطی 17.5 درصد بوده و حداکثر مدت بازپرداخت 12 سال است. در صورت تمایل برای دریافت این وام می‌توانید در این لینک توضیحات جامع بانک مسکن را برای شرایط کامل دریافت آن بخوانید. در ادامه به شرح «دریافت وام مسکن با اوراق بانک مسکن» می‌پردازیم.

دریافت وام مسکن با اوراق بانک مسکن

زوج های جوانی که قصد گرفتن وام از بانک مسکن را دارند، ابتدا می‌بایست یک برگ از اوراق بهادار را خریداری کنند. اگر یک برگ اوراق خریداری کنند، مبلغ آن در بازار سرمایه، ۷۵ هزار تومان می‌باشد. این یک برگ مناسب مبلغ ۵۰۰ هزار تومان وام است. به عنوان مثال اگر قرار باشد در این حالت شرایط گرفتن وام مسکن، مبلغ ۵۰ میلیون تومان از تسهیلات وام بانک مسکن برخوردار شوید باید به تعداد ۱۰۰ برگ اوراق خریداری کند.

مزیت این نوع شرایط گرفتن دریافت وام این است که اشخاص وام گیرنده دیگر نیاز نیست زمان زیادی صرف کنند و برای رسیدن نوبت وام خود، در صف شلوغ افرادی که منتظر دریافت تسهیلات بانکی هستند، باشند. بلکه بعد از خریداری اوراق به سرعت و در اولین فرصت شرایط گرفتن وام مسکن مهیا می‌شود و اقدامات لازم برای این فرایند شکل می‌گیرد.

شرایط گرفتن وام مسکن یکم

شرایط گرفتن وام مسکن خانه اولی ها، از نظر سنی برای متقاضیان دریافت وام که تک نفره هستند، هجده سال تمام است. در حالت کلی وام مسکن بانک مسکن برای متقاضی وام مسکن زوجین و کسانی که انفرادی هستند قابل پرداخت است. همچنین متقاضیانی که تک نفره هستند باید درآمدی مستقل از خانواده داشته باشند تا در بازپرداخت به مشکل نخورند. شرایط گرفتن وام مسکن با تسهیلات سه ساله همراه است. وام صندوق پس انداز یکم یا وام مسکن خانه اولی ها با تصویب بانک مسکن و شورای پول اعتبار انجام می‌گیرد.

وام ۲۰۰ میلیونی بانک مسکن

طرح 1 و 2 بانک مسکن

اواخر مهر بود که بانک مسکن طرح 1 و 2 را تصویب کرد که به موجب آن همزمان با سپرده گذاری با حداقل سپرده 10 میلیون تومان، در ازای درصدی از مبلغ سپرده، تسهیلاتی با سقف 200 میلیون تومان و به صورت میان مدت به فرد پرداخت می‌شود، که این مبلغ معادل 85 درصد میزان سپرده خواهد بود. نرخ سود سپرده گذاری در این طرح بانک مسکن، به صورت نرخ سود علی الحساب سالانه دو درصد است. نرخ سود تسهیلات نیز سالانه یک درصد است.

 

شرایط طرح 1 و 2 بانک مسکن

حداکثر مدت بازپرداخت در این طرح 60 ماه است. البته تسهیلات گیرنده می‌تواند در قرارداد خود مدت زمان کمتری را برای بازپرداخت به بانک اعلام کند. این وام بانک مسکن، برای خرید کالا یا خرید خدمات است، برای مثال با این وام می‌توان مسکن یا خودرو خرید و یا حتی شهریه دانشگاه را پرداخت کرد! وام مسکن بانک مسکن در طرح 1 و 2، برای هر فرد حقیقی مجاز به اخذ تسهیلات و حتی اشخاص حقوقی معرفی شده توسط وی و همچنین بستگان درجه یک او تعلق می‌گیرد.

اقساط بانک مسکن

اگر میخواهید قسط وام خود را که از بانک مسکن گرفته اید، محاسبه کنید، میتوانید با مراجعه به سامانه بانک مسکن و وارد کردن شماره کارت تسهیلات خود، از مقدار آن مطلع شده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. با در نظر گرفتن 17.5 درصد و 12 ساله بودن نرخ سود تسهیلات بانک مسکن، حداکثر مبلغ اقساط برای هر فرد حدود 2 میلیون و 331 هزار تومان و برای زوجین حدود 3 میلیون و 997 هزار تومان خواهد بود. در نتیجه مبلغ تسهیلات دریافتی برای افراد 140 میلیون تومان خواهد بود که با افزوده شدن بیش از 195 میلیون تومان در 12 سال مجموع بازپرداخت آن به بیش از 335 میلیون تومان میرسد. همچنین برای زوجین نیز با دریافت 240 میلیون تومان تسهیلات، مبلغ کل بازپرداخت در طول 12 سال بیش از 5755 میلیون تومان خواهد بود. 

مراحل و شرایط گرفتن وام با سند خانه

سند ملکی خریداری و ثبت شده در دفاتر ثبت اسناد را به بانک مسکن ارائه دهند. اسناد عادی همچون مبایعه نامه که در آژانس های معاملات ملکی معتبر نوشته شده است، برای دریافت وام با سند خانه کافی نیست و حتما می‌بایست مدارک اصلی خرید ملک ارائه گردد. در تمام مراحل گرفتن وام با سند ملک، توجه به نظر کارشناسان بانک مسکن، جهت خرید و فروش سند بین خریدار و فروشنده تا قبل از دریافت سند اصلی ملک و همچنین گرفتن وام مسکن را فراموش نکنید!

وام مسکن بازنشستگان

طبق آیین نامه اعطای تسهیلات خرید مسکن به بازنشستگان که به تازگی تصویب شده است، بانک مسکن به بازنشستگان (بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی) وام خرید مسکن میدهد. سقف این تسهیلات در «تهران و شهرهای بزرگ» 50 میلیون تومان و در سایر شهرها و روستاها 40 میلیون تومان خواهد بود.

نرخ سود تسهیلات وام مسکن بازنشستگان بانک مسکن در تهران 9 درصد، در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 7 درصد و در سایر شهرها و روستاها 4 درصد میباشد که مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات با احتساب دوران مشارکت مدنی 10 ساله است. اقساط این وام مستقیما از حقوق بازنشستگان کسر خواهد شد. (دقت کنید که این وام مسکن به واحدهای مسکونی زیر 15 سال پرداخت میشود.)

شرایط بازنشستگان متقاضی این وام

بازنشستگان گرامی و همسران آن ها که متقاضی دریافت وام مسکن بازنشستگی هستند، در 10 سال گذشته نباید صاحب ملکی بوده باشند و یا پیش از این از تسهیلات خرید و ساخت مسکن استفاده کرده باشند. همچنین باید حداقل 5 سال از بازنشستگی آن ها گذشته باشد و هر چه این زمان بیشتر باشد، اولویت آن ها برای دریافت این وام بیشتر خواهد شد.

مقایسه انواع وام های خرید مسکن بانک مسکن

وام مسکن بانک ملی

یکی دیگر از بانک هایی که به تازگی در زمینه مسکن به مردم وام می‌دهد، بانک ملی است. این بانک با ارائه خدمت جدید خود تحت عنوان «حساب سپرده سرمایه گذاری خاص گواهی مسکن» در زمینه وام مسکن فعالیت می‌کند. سپرده گذاران این حساب علاوه بر دریافت سود سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت، امکان برخورداری از اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را نیز خواهند داشت.

شرایط افتتاح حساب سپرده گواهی مسکن

بانک ملی برای بازکردن و افتتاح حساب جهت دریافت وام خرید مسکن، سه طرح کلی را به مشتریان خود معرفی کرده است.

طرح اول دریافت وام بانک ملی

در طرح اول، شما باید حداقل 16 میلیون تومان در حساب خود موجودی داشته باشید. در این طرح حداقل مدت سپرده سرمایه گذاری 1 ماه، نرخ سود متعلقه به سپرده 10 درصد و مبلغ حداقل سپرده برای تخصیص یک سهم اوراق 18.2 میلیون تومان، برای هر یک سهم اوراق و به صورت ماهیانه است.

طرح دوم دریافت وام بانک ملی (به زودی)

در طرح دوم دریافت وام بانک ملی، همانند طرح اول باید حداقل 16 میلیون تومان موجودی در حساب خود داشته باشید. در این طرح حداقل مدت سپرده سرمایه گذاری 3 ماه، نرخ سود متعلقه به سپرده 12 درصد، و و مبلغ حداقل سپرده برای تخصیص یک سهم اوراق 22.3 میلیون تومان، برای هر یک سهم اوراق و به صورت ماهیانه است.

طرح سوم دریافت وام بانک ملی

در این طرح حداقل مبلغ سپرده گذاری 5 هزار تومان و نرخ سود متعلقه به سپرده های این طرح 10 درصد می‌باشد. در این طرح تعهد بانک به سرمایه گذار تنها مربوط به پرداخت سود است و تخصیص اوراق بر اساس سیاست‌های بانک ملی و موارد ذکرشده در آن است. حداقل مدت انتظار در این طرح، با توجه به اعتبار مشتری و سپرده وی، بین 6 تا 36 ماه، و سقف اوراق قابل تخصیص به وی نیز بین 36 تا 50 میلیون تومان متغیر می‌باشد.

نحوه خرید و فروش اوراق بانک ملی

امکان خرید و فروش اوراق گواهی مسکن بانک ملی، برای مشتریان در بازار فرابورس و از طریق شرکت‌های کارگزاری، طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار امکان‌پذیر است. همچنین به منظور رفاه حال مشتریان، امکان نقل و انتقال اوراق یادشده توسط شعب، تنها برای اشخاص حقیقی و یا دارنده حقوقی حساب نزد شعب بانک ملی ایران نیز فراهم شده است.

اعتبار زمان اوراق بانک ملی

اوراق صادره از تاریخ صدور، به مدت 2 سال دارای اعتبار هستند. حداکثر یک ماه پس از پایان مهلت انقضا اوراق یادشده، امکان دریافت تسهیلات مسکن از طریق شعبه بانک میسر می‌باشد. پس از پایان مهلت مذکور، بانک هیچگونه تعهدی در قبال دارنده اوراق ندارد.

سقف فردی تسهیلات بانک ملی در مناطق مختلف کشور

در شهر تهران به ازای هر واحد مسکونی، به ازای هر نفر 60 میلیون تومان، و برای زوجین 100 میلیون تومان (هر نفر 50 میلیون تومان) می‌باشد. در شهرهایی با بیش از 200 هزار نفر جمعیت و مراکز استان‌ها این رقم برابر با 50 میلیون تومان برای هر فرد، و 80 میلیون تومان برای زوجین است. در سایر مناطق شهری نیز به ازای هر واحد مسکونی برای هر نفر 40 میلیون تومان، و به زوجین 60 میلیون تومان وام داده می‌شود.

شرایط اعطای تسهیلات وام مسکن بانک ملی

سپرده گذاران در حساب سرمایه گذاری مخصوص گواهی مسکن، علاوه بر دریافت اوراق حق تقدم مسکن که قابل ارائه در بورس می‌باشد، می‌توانند براساس شرایط هر طرح، از تسهیلات بهره‌مند شوند. با استفاده از این اوراق مشتریان می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلات بابت خرید و یا ساخت با ویژگی‌هایی که در ادامه گفته می‌شود، اقدام کنند.

نرخ سود تسهیلات 17.5 درصد بوده و دوره بازپرداخت آن حداکثر 12 سال است. مبلغ تسهیلات اعطایی به ازای هر برگ اوراق حق تقدم 500هزار تومان می‌باشد که سقف اعطای تسهیلات به هر شخص 60 میلیون تومان و معادل 120 برگ اوراق است.

میزان اقساط وام بانک ملی

برای محاسبه‌ی اقساط بانک ملی می‌توانید از این لینک و با واردکردن نوع، مبلغ و مدت زمان تسهیلات آگاه شوید. همچنین برای اطلاع بیشتر از طرح‌های وام مسکن این بانک در سایت بانک ملی می‌توانید مطالب بیشتری را بخوانید.

 

وام مسکن بانک صادرات

بانک مسکن با هدف تامین سرمایه اولیه سازندگان مسکن، گسترش مسکن و کمک به خانه دار کردن مردم، تسهیلاتی را با عنوان تسهیلات فروش اقساطی مسکن ارائه می‌دهد که در مورد شرایط آن می‌توانید در این لینک بیشتر بدانید. در ادامه در مورد طرح های مختلف وام مسکن بانک صادرات صحبت میکنیم.

طرح 67 بانک صادرات (وام بدون ضامن)

در طرح 67 بانک صادرات میتوان 48 ساعت پس از افتتاح حساب کوتاه مدت، به پشتوانه همین حساب، از بانک صادرات درخواست دریافت تسهیلات کرد. در این طرح میتوان تا 80 درصد میزان سپرده خود، تسهیلات بگیرید. سقف تسهیلات در این طرح 200 میلیون تومان بوده و برای گرفتن تسهیلات به حداقل 5 میلیون تومان سپرده نیاز دارید.

شرایط وام در طرح 67 بانک صادرات

متقاضیان این وام، پس از افتتاح حساب، بابت سرمایه گذاری خود سود 7 درصدی ماهیانه دریافت خواهند کرد. نرخ سود تسهیلات نیز 6 درصد میباشد. بازپرداخت و تعداد اقساط در این طرح، به میزان سرمایه گذاری و تسهیلات متقاضی بستگی دارد. در حالت کلی از نظر مدت زمان بازپرداخت بین مدت زمان 12، 24 و 36 ماه حق انتخاب دارید و حداکثر زمان بازپرداخت 36 ماه است. جالب است بدانید که در این طرح، سپرده شما نزد بانک، به عنوان وثیقه میماند و نیازی به داشتن ضامن و یا هر وثیقه دیگری ندارید.

وام خرید مسکن بانک سامان

بانک سامان نیز به مشتریان خود وام خرید مسکن ارائه میدهد. البته طبق گفته این بانک برای هر یک از اصناف، تسهیلات ویژه با شرایط متفاوتی تهیه شده است و برای آگاهی از شرایط دریافت تسهیلات باید به شعبه خود مراجعه کنید.

وام ثانویه حمایتی به فرهنگیان فاقد مسکن

وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامه‌ای امضا کردند که به موجب آن برای 170 هزار فرهنگی فاقد مسکن، مسکن تامین شود. براساس طرح این وام ثانویه حمایتی، قرار است فرهنگیانی که فاقد مسکن هستند، خانه دار شوند. البته هنوز مبلغ این وام‌ها اعلام نشده است و قرار است به زودی و براساس تفاهمنامه یادشده، مبلغ این وام‌ها نیز به زودی اعلام شود تا فرهنگیان فاقد مسکن از آن بهره ببرند.

بعد از گرفتن وام مسکن

اگر موفق به دریافت وام مسکن و خرید خانه یا زمین شدید، یکی از موارد مهمی که در هنگام معامله با آن برخورد خواهید کرد، تعرفه و هزینه‌ی «کمیسیون املاک» است. توصیه 2نبش به شما این است که حتما قبل از انجام معامله از تعرفه قانونی کمیسیون  املاک در سال 98  آگاه باشید و بعد از آن دست به خرید و معامله ملک و زمین خود بزنید.